torsdag 17 november 2016

Jag fick en hemvävd linnehandduk.

     För någon vecka sen när jag bjudit in svägerska och svåger på en helt vanlig pratstund och trevlig kväll så blev jag förärad en hemvävd linnehandduk som min svägerska vävt. Hon är en hejare både på att sy och väva.
    Hon verkade lite förvånad att jag blev så glad för denna handduk. Jag om någon vet vilket jobb det ligger bakom varje hantverk så visst blev jag glad.
 
     Det är just detta som jag hoppas att andra även gör, sätter värde på det som är "hemmagjort". Bakom detta "hemmagjorda" finns många tankar, planering och jobb.  Se bara på den fina "öglan", den kan man minsann ge 10+ för.
     Det finns faktiskt inga andra handdukar som suger vatten bättre än linnehanddukar. Dessutom håller de tydligen hur länge som helst, där kommer nog storfabrikaten med frottéhanddukar på efterkälken.

    Linne är  ett fantastiskt material både att jobba med och sen använda. Jag har fortfarande kvar några av linnehanddukarna som jag själv vävde för hm,hm, väldigt länge sen. Trots flitig användning. har de klarat livhanken längre än vad någon frottéhadduk klarat.

    Skall nu ta och kika i min garnkorg vilket enkelt handdarbete jag skall ta och syssla med i bussen ner till Tammerfors. I morgon bär det nämligen av till den intressanta hantverksmässan som går av stapeln denna helg.  Hej svejs till er alla. Vi ses.

4 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Jag har också vävt handdukar, de är flitigt använda och börjar bli hål i dem, hittade 8 st linnehanddukar, broderade med mina föräldrars monogram på, nu ska jag börja använda dem. de håller i många, många år.
Handduken du fick är jättefin.
Kram!

fale artut sa...

Finfina handdukar, linne är fantastiskt!

Lisbet sa...

Hej! Fin handduk och jag förstår att du sätter värde på den.
Först i dag förstod jag varför varje tåg var fullbokat, för sidu
jag hade tänkt åka till tfors bara så där med barnbarn. Men icke, alla
avgångar torsdag och fredag både från kla o b hade endast ströplatser
kvar och man vill ju helst sitta i samma vagn som dem man reser med :)
Ha en fin helg!

Äventyret framtiden sa...

Hemvävt är jättevackert, man kan ju nästan läsa tankarna som slagits in i väven.
Jag har mycket linne i mina skåp, men inte vävt någonting själv. I förrgår gick jag igenom dukar, börja ha så många så jag tänker dela med mig av åt barnen, och hittade en löpare från början av 70-talet, väl använd och fortfarande still going strong.
Jag förstår din glädje över handdukarna du fick.
En skatt på sätt och vis!
Ha en skön helg!