onsdag 5 oktober 2016

Stickade mössor från 70-talet

       Stenmark mössorna som dessa kallades blev alldeles populära efter att Stenmark börjat vinna i sina slalomtävlingar och hade en sådan mössa. Just hoptagningen i endast två hörn var ju det speciella med dessa mössor. De fanns i alla möjliga vackra mönster.
     Kommer att tänka på hur allt det här med handarbete går i trender. På 60-80 talet stickade vi alla möjliga mössor, vantar, sockor, tröjor och t.o.m. klänningar. Kommer ihåg när jag gick på folkhögskola när jag var 16 år då hade jag virkat en känning med bolero i något tunt garn. Det skulle jag då inte vilja ha idag faktiskt men då passade det med allt möjligt handarbete. Kan tänka mig att sticktrenden då gick betydligt längre tillbaka men då var jag för liten för att minnas detta. Tänker man efter så kanske handlade det mera om att få till varma kläder och inte enbart trend längre tillbaka.

    Så kom tiden då ingen skulle sticka. Vad skulle den fingerfärdiga göra då? Ja det kan man undra men det var inte inne att sitta med en virknål eller strumpstickor i handen. Sockor till gummistövlar de tillverkades förstås som vanligt men knappt något annat. Själv höll jag mig mest vid symaskin under tiden stickandet var ute.
    Senare kanske invid sekelskiftet när vi började resa lite så skulle jag gärna ha stickat eller virkat något för att tiden då går fortare men det kom inte på fråga att sitta med en virkpinne i handen. Varför kan man undra. Jo det var ju förstås jag själv som tyckte att ingen annan virkar  så inte kan jag heller, tyvärr är det ju så att vi påverkas av allt sådant.
   Jag har inhandlat ett par virknålar och stickor i bambu för numera behöver jag inte sitta i något flyg och låtsas läsa någon bok som jag inte alls gillar.
    Såg idag bilder på nätet när unga flickor sitter på "stickcafé", alla stickar och verkar ha trevligt. Trots att jag själv inte stickar så mycket mera är jag väldigt glad att stick/virktrenden är tillbaka, det ger ju så otroligt mycket att få göra något med händerna och dessutom ofta tillsammans med vänner.
      Ha en bra dag alla som kikar in. Vi ses.
   


2 kommentarer:

Janne i Fagerlia sa...

Flotte luer. Kjekt at de gamle mønster blir brukt igjen.

Evas Pyssel sa...

Väldigt fina mössor.Nyligen hittade jag på en loppis en hel pärm med stickbeskrivningar , ca 70tal. Vilken nostalgi att bläddra i. Numera blir det andra modeller. För några år sedan stickade jag Pippimössor till alla mina barnbarn. Det började med en sen ville alla ha, fast i olika färger. Så roligt.
Ja du, unga flickor på stickcafe´är vi väl inte utan glada pensionärer. Vi träffas på biblan en gång i veckan och det är så himla kul. Det blir både virk och stick.
Min blogglista har försvunnit så nu får jag hitta er bland kommentarerna ni har skrivit till mig. Hoppas att listan snart dyker upp igen.
Ha en skön helg önskar Eva